" />
X
تبلیغات
رایتل

 

ماهی‌هاغذای لذیذی که منافع اش یکی دو تا نیست

ماهی های مختلف ارزش تغذیه‌ای متفاوتی دارند؛ اما این تفاوت، به قدری نیست که نتوان عدد و رقم واحدی برای مواد مغذی موجود در انواع ماهی‌ها اعلام کرد...

 مثلا هر فیله 122 گرمی ماهی، حاوی حدود 106 کیلوکالری انرژی، 8/0 گرم چربی، 2/0 گرم چربی اشباع، 4/0 گرم چربی غیراشباع، 50 گرم کلسترول، 38 میلی‌گرم سدیم، 478 میلی‌گرم پتاسیم و 23 گرم پروتئین است. ضمن اینکه همین مقدار ماهی می‌تواند حدود 1 درصد از نیاز روزانه بدن به کلسیم، 5 درصد آهن، 25 درصد ویتامین 6B، 21 درصد ویتامین 12B و 9 درصد منیزیم موردنیاز را تامین کند. با این مقدمه در ادامه به بررسی مهم‌ترین خواص ماهی می‌پردازیم.


ماهی و سلامت مغز

یکی دیگر از فواید مصرف ماهی و دریافت امگا3 موجود در آن، حفظ و ارتقای سلامت مغز است. نتیجه تحقیقات فراوان و جامعی که در سراسر دنیا انجام شده است، نشان می‌دهد امگا3 می‌تواند باعث افزایش سطح سروتونین در مغز شود و به این ترتیب، تاحد زیادی به پیشگیری از ابتلا و درمان بیماری افسردگی کمک کند. بد نیست بدانید امگا3 موجود در ماهی، جزو مرغوب‌ترین انواع اسیدهای چرب امگا3 است که دریافت آن به بهبود عملکرد مغز، کاهش احتمال ابتلا به آلزایمر، اسکیزوفرنی و ضعف حافظه هم کمک می‌کند. محققان معتقدند افرادی که ماهی و میگو در رژیم‌غذایی آنها همیشه وجود دارد، بیشتر از سایر افراد قدرت خلاقیت، تمرکز و تفکر دارند. این افراد به‌خوبی می‌توانند در شرایط بحرانی، تصمیم‌های درست بگیرند چون مغزشان طی سالیان طولانی با امگا3 موجود در ماهی‌های مختلف، تقویت شده است. محققان فرانسوی هم به‌تازگی اعلام کرده‌اند افرادی که حداقل هفته‌ای یک بار ماهی می‌خورند، ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را تا حدود 7 سال به تعویق می‌اندازند. در کل، اسیدهای چرب چندزنجیره‌ای غیراشباع موجود در گوشت ماهی، باعث پیشگیری از آسیب سلول‌های مغزی می‌شود و از همین طریق شانس ابتلا به آلزایمر کاهش می‌یابد.


ماهی و سلامت قلب

ماهی یکی از کم‌کالری‌ترین و مرغوب‌ترین انواع پروتئین‌های حیوانی است که چربی‌های خوب و پتاسیم نسبتا بالای موجود در آن باعث شده متخصصان تغذیه و قلب و عروق، این غذای دریایی را یکی از بهترین خوراکی‌ها برای بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی و آنهایی که دوست دارند سلامت قلب و عروقشان را حفظ کنند، بدانند. محققان دانشگاه هاروارد می‌گویند مصرف حداقل هفته‌ای 2 مرتبه (حدود 300 گرم) گوشت ماهی، خطر ابتلا به بیماری‌ها و حمله‌های قلبی را تا 3 برابر کاهش می‌دهد. ضمن اینکه خوردن همین مقدار ماهی در طول هفته شانس مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به ناراحتی‌های قلبی را هم تا حدود 36 درصد کاهش می‌دهد. امگا3 موجود در ماهی باعث ایجاد انعطاف در عروق و پیشگیری از گرفتگی‌ رگ‌های خونی می‌شود و به این ترتیب، با بهبود عمل خونرسانی و اکسیژن‌رسانی به قلب، به حفظ بیشتر سلامت این ارگان حیاتی کمک می‌کند.


ماهی و سلامت عمومی

پژوهشگران دانشگاه هاروارد می‌گویند مواد مغذی موجود در ماهی به‌قدری زیاد و باکیفیت است که اگر هفته‌ای 2 مرتبه آن را در برنامه غذایی‌تان قرار دهید، شانس مرگ‌ومیر ناشی از ابتلا به سرطان یا بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتویید را تاحدود 17 درصد در خودتان کم می‌کنید. ضمن اینکه مصرف ماهی می‌تواند باعث تنظیم فشار خون و پیشگیری از گرفتگی عروق هم بشود و به این ترتیب، شانس بروز سکته مغزی در افراد مستعد پایین می‌آید. برخی از متخصصان پوست هم معتقدند امگا3 موجود در ماهی می‌تواند به حفظ نرمی و لطافت پوست نیز کمک کند.

منبع: WebMD
منبع وبلاگ:  موسسه فرهنگی ابن سینای بزرگ

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
پست الکترونیک :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد